Mamma i varmen

Mamma gravid i varmen

Den siste tiden har gradestokken beveget seg opp mot 30 grader flere steder i landet. Varmen og det fine været er jo helt fantastisk, men det kan også oppleves slitsomt og ukomfortabelt for deg som gravid eller minstemann i familien.

Når det er varmt vil det være flere viktig ting å tenke på, enten det gjelder deg som gravid eller minsten.

Føtterivannet

Gravid i sommervarmen

Under svangerskapet kan du som gravid oppleve at du er varmere enn før. Du kan rett og slett føle deg som en varmeovn til tider. Kanskje du var en frysepinn før du ble gravid, men nå som du er gravid må ullgenseren legges lengst bak i skapet.

Så kan vi jo si, at været har vi vært heldige med i år…

Skyfri himmel, strålende sol, uker uten en eneste regndråpe, varme sommerkvelder og høye temperaturer har preget sommeren så langt. Det er jo rett og slett deilig, men også litt strevsomt om du er gravid- Er du ikke varm fra før, så blir du det nå i denne varmen.

Nå er det jo slik at været kan vi ikke gjøre så mye med, men med noen enkle tips og råd kan tilværelsen som gravid i varmen bli litt bedre.

Gravidpar

Tips til sommervarmen:

  • Gå til innkjøp eller finn frem luftige plagg, som for eksempel noen søte sommerkjoler, skjorter eller skjørt.

Det er jo fint å pynte seg, men det du har på deg skal jo også være komfortabelt, nå som magen strutter frem. Kjoler og skjørt med sommerlig mønster eller farger, i sammenheng med lakkerte tånegler kan jo bidra til at du føler deg litt ekstra sommerfin kanskje?

  • Bruk komfortable og gode sko.

Mange vil nok oppleve at beina hovner opp enten du er gravid eller ikke, så gode sko, gåturer og beina høyt korte perioder gjennom dagen kan hjelpe på dette. Det kan også være behagelig å gå barbeint og avkjøle beina i et fotbad eller sjøen.

  • Ta av deg ringer eller andre smykker, så disse ikke klemmer og presser rundt for eksempel hovne fingre.
  • Noen vil kanskje ta i bruk støttestrømper?

Disse strømpene kan hjelpe på hovne bein, om du ikke syns det blir for varmt og stramt å ha på disse nå.

  • Få i deg tilstrekkelig med væske. For lite væske kan for eksempel gjøre deg uvel, svimmel, trøtt og sliten.

Ha gjerne en vannflaske lett tilgjengelig gjennom dagen, så det blir enklere å fylle opp væskelagrene. Du kan for eksempel fylle opp flere tomme flasker med vann eller sukkerfri saft og putte i kjøleskapet. Da står fristende og kald drikke klart til enhver tid.

Du kan for eksempel ta en titt i toalettet etter dobesøket, for å observere fargen på urinen din. Er den lys eller mørk? Er urinen din mørk og konsentrert i fargen, så må du gjerne få i deg mer væske. Og ja, du må regne med enda flere dobesøk om ikke du føler at det kommer hyppig nok allerede.

Vannmedfrukt

  • Det kan kanskje være fristende å sole seg under graviditeten?

Når du er gravid er det mange som opplever at de blir brunere enn før, på grunn av en økt pigmentering i huden. Du kan bli brunere i huden, men også få pigmentflekker og søte små fregner.

Selv om solbrun hud kan virke fristende, så sol deg med måte og søk gjerne skygge eller ta et forfriskende bad regelmessig, spesielt når det er varmest midt på dagen. Direkte soling kan føre til at du rett og slett blir for varm. Blir du veldig varm, vil det bli enda varmere for barnet i magen.

Sett også av tid til å kjenne etter om barnet beveger seg som normalt i magen. Du som mamma er ekspert på bevegelsesmønsteret til ditt barn. Spark og bevegelse fra barnet er et tegn på at barnet har det bra. Opplever du en endring i barnets bevegelsesmønster, skal du ta kontakt med fødeavdelingen.

Husk også på at du gløder og stråler på en helt spesiell måte når du er gravid, så du trenger ikke jobbe med å få en solbrun hud i tillegg for å se fantastisk ut. Litt frisk luft gjennom dagen holder i massevis, fremfor timer på en solstol.

  • Selv om du åpner alle vinduer og dører i huset kan det fortsatt oppleves alt for varmt. Kanskje du må gå til innkjøp av en vifte som kan kjøle deg ned inne?
  • Ta en forfriskende dusj.
  • Hvis du ønsker å trene eller gå tur for å mosjonere litt, så kan det være lurt å gjøre dette tidlig på morningen eller sent på dagen, når temperaturen er mer behagelig. Få i deg godt med væske både under og etter fysisk aktivitet.

Damemelon

Nybakt mamma i sommervarmen

Minsten klarer ikke å fortelle foreldrene sine om det skulle bli for varmt. Den lille kroppen er også mer utsatt, da den regulerer og tilpasser kroppstemperaturen dårligere enn hva vi voksne gjøre i denne varmen.

Babyhud er blant annet tynnere og mer sensitiv enn voksenhuden. Babyhuden utvikler seg gradvis det første leveåret. I løpet av denne tiden vil for eksempel talg- og svettekjertlene komme.

Du kan lese mer om barnets hud og hvordan huden utvikler seg den første tiden etter fødselen HER.

Derfor må dere jevnlig passe på og sjekke opp om den lille har en behagelig kroppstemperatur. Dette kan for eksempel gjøres ved å kjenne bak i barnets nakke. Er minsten klam og svett i nakken? Da kan dette bety at barnet er for varmt.

Det er ikke nødvendig å måle barnets temperatur med termometer regelmessig. Dere som foreldre vil etter kort tid bli eksperter på deres barn og vil raskt lære å kjenne om barnet er for varmt eller kaldt.

Om det blir for varmt eller ukomfortabelt kan barnet uttrykke dette gjennom blant annet å bli trøtt, mindre sugevillig, sløv eller gråte mer en vanlig.

Babyføtter

For å forebygge at minsten blir for varm kan dere for eksempel:

  • Tilpasse bekledningen. Kanskje det er så varmt at det holder med bleie og et tynt bomullspledd over beina?
  • Unngå fleece eller andre syntetiske materialer, da dette kan bli veldig tett og klamt. Bruk heller tepper og klær av bomull eller tynn ull.
  • Styre unna direkte sollys.
  • Søk skygge når det er varmest midt på dagen.
  • Ikke legg teppe over vognen for å holde sollyset unna barnet.

Dette kan rett og slett være farlig, da det kan bli alt for varmt og tett inne i vognen. I stede for å bruke teppe over vognen, så gå heller til innkjøp av en parasoll eller ta opp kalesjen. Ønsker du allikevel å ta teppe over, så må du unngå å dekke til hele vognåpningen, videre observer barnet tett og se til at det er god nok lufting inn i vognen.

  • Ikke forlat barnet alene i bilen, særlig ikke i en parkert bil.

Inni bilen kan det bli fryktelig varmt på kort tid, om ikke luftingssystemet er i gang. Gå derfor aldri fra barnet alene i en parkert bil.

  • Barnet trenger ikke tilførsel av vann utover morsmelk eller morsmelkerstatning, om barnet er under halvåret.

Ved fullamming vil barnet få tilstrekkelig med væske gjennom morsmelken. Er det en varm dag, så kan du for eksempel amme litt hyppigere for å øke barnets væskeinntak.

Visste du at morsmelk inneholder 88% vann (Onsøien, 2017).

Du kan for eksempel se om barnet får i seg tilstrekkelig med væske ved å telle antall tissebleier. Har barnet like mange tissebleier som vanlig eller er det færre nå som det er så varmt? En reduksjon i våte bleier kan være et tegn på et for lavt væskeinntak. Kanskje du da kan amme litt oftere på varme dager for eksempel.

  • Skal du ta med barnet på stranden, så se etter en skyggeplass også.

De minste barna skal ikke ligge i direkte sollys. Er det mye sol, så kan du for eksempel gå til innkjøp av et solskjermingstelt, som barnet kan få skygge og solbeskyttelse fra.

De større barnet som nærmer seg ett år eller mer, er gjerne aktive og vil bevege seg rundt. Da kan det være lurt å kle på barnet lette klær og solhatt. Ansikt, armer, bein og føtter kan smøres med solfaktor tilpasset barnehud.

I tillegg kan dere legge inn pauser fra solen, gjerne midt på dagen når solen er sterkest.

Morogbarn

Litteraturliste

Onsøien, M. (2017). Væskebehov hos barnet når det er varmt. from http://www.ammehjelpen.no

Legg inn en kommentar

%d bloggere liker dette: